onsdag 30 oktober 2013

Modifierad lax- och brysselkålslåda

Jag älskar kål. I alla sorter. 
Brunkål. Rödkål. Grönkål. Vitkål. Blomkål. Spetskål. Broccoli. Kålrabbi. Brysselkål. 

Blev så glad när jag fick  se att bloggen Under vårt tak hade ett gott laxrecept med brysselkål. 

Här finner du länken till deras recept. 

Jag modifierade receptet och så här gjorde jag: 

En hel laxsida
Ett helt paket fryst Brysselkål av den finaste sorten
3 dl laktosfri grädde 
Chiliflakes
Salt och peppar
Dill
Citronpeppar 
Vitlöksklyftor

Först förvällde jag kålen. Därefter brynte jag dem i smör, vitlök, chili, salt och peppar. 

Därefter skar vi ut kuber av en hel laxsida. 

I en ugnsform la jag kålen och fisken och hällde därefter över grädden. Och sist strödde jag en massa dill och citronpeppar över. 

20 min i 220 grader klart!

Till det serverades ärtor, potatis och ris. Fritt att ta som man önskade. Och väldigt gott att äta det som det var. 

Mycket mumsigt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar