torsdag 11 juli 2013

Bananpannkaka med karamelliserade bananer

Bananpannkaka som smakade ljuvligt. Jag valde att steka dem i mindre men tjockare  modell - det går säkert bra (om du är skicklig pannkaksstekare, vilket jag inte är) att göra dem större. Satsen räckte till två personer.

Receptet har jag hämtat från kokboken "OMG thats Paleo?"

1 mycket mogen banan (som jag skar längs med och fick på så sätt ut tre skivor)
2 ägg
2 msk kokosmjöl
2 msk kokosmjölk
1 msk mandelsmör
1 msk kanel
1/2 tsk bakpulver
1 nypa salt
3 msk cocosolja

I med koksolja i stekpannan, jag tog en teflonpanna
Pudra bananskivorna med kanel och lite salt
Lägg ner dem med den pudrade sidan neråt i pannan och låt dem ligga där 2-3 minuter - vänd på dem och pudra med kanel och salt även på den sidan och låt ligga lika länge. Ta sedan upp dem och låt dem svalna av på ett fat. 

Mosa dem sedan med en gaffel i en bunke. Därefter i med äggen, mjölet, mjölken, mandelsmöret, kanelen och bakpulvret och saltet och blanda runt till du har fått en fin smet.

Feg som jag är vad gäller pannkakor så tog jag kokosolja i pannan igen när jag skulle steka pannkakorna. Pytsa ut små plättar och låt dem ligga till att det är dags att vända på dem (fråga inte mig om när, för jag står alltid och svär för dålig tajming). 

När färdigt, servera med vad du tycker är gott. Vi testade Renée Voltaires råa agavesirapen - den var riktigt mumsig! Och till det blev det några körsbär oxå. 

Något som oxå hade varit gott är kalla skivor av ananas till.

MUMS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar