söndag 14 juli 2013

Nöttårta Paleostyle

I gårdagens DN var det tema Tårta i fruntimmerveckan. Inget för en glutenkänslig person tänkte jag. Men se där! En nöttårta!!

I mitt barndomshem var det fest på julafton. Inte bara för julklapparna och jullunchen. Utan för att mamma hade gjort nötkakor! Världens godaste!! Vi fick äta NÄSTAN så många vi ville. 

Jag kan glädjande berätta att denna tårta smakar väldigt mycket som mammas nötkakor. I DNs recept används strösocker och äppelmos. Jag har modifierat så att st har blivit så Paleo som möjligt. 


Istället för färdigköpt äppelmos tog jag två stycken och skalade och hackade dem i små bitar. Kokade bitarna i lite vatten och mycket kanel. 

Nötkakan - räcker till 8-10 personer

Sätt på ugnen på 200 grader


200 gram nötter - jag tog endast hasselnötter som jag mixade till att de nästan var sönderhackade i finfina små bitar. Man kan oxå använda mandelkvarn. Låt stå vid sidan om. 

2 ägg som jag vispade lätt, därefter blandade jag i
2 msk potatismjöl och 
2-2,5 dl kokospalmsockel

När allt var blandat tog jag i nötterna och rörde om. 


Dela upp smeten i två delar och gör två bottnar - lika stora och ca 1 cm tjocka. Grädda i ugn 10-15 minuter. Jag tog ut dem efter 12. 

Mellan bottnarna tog jag de kokta äppelbitarna. Hade jag haft grädde (laktosfri eller kokosgrädde) så hade det varit gott att ha mellan. 

Och uppepå tog jag nektarin och körsbär. 
Alternativen är ju oändliga!

Mums!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar