onsdag 20 mars 2013

Vad är det som gör att det klickar så bra mellan mig och Paleo?


Jo följer man tesen – det enkla är oftast det rätta/hälsosamma – så har ju Paleo sin livsdevis – ät endast riktigt mat. 
Just eat real food! 
Hoppa över det konstgjorda och processade. Det känns ju helt rätt, eller hur? Jag vill ge min kropp bästa förutsättningarna för att må bra, och det är ju så ren mat som möjligt. Precis som jag tänkte när jag började ge mina barn mat. Inte gav jag dem något som de kunde skadas av?

Frukostalternativ
Lägg sedan till att jag tål dåligt gluten, och har så gjort hela mitt liv, men inte förstått det… Så när jag bestämde mig för att utesluta brödet – det som jag oftast har mått dåligt av – så behövde jag få lära mig mer om alternativen. För vad äter man om man inte får äta en macka till frukost? :)
Pastaboven
Jag har under årens lopp också insett hur hungrig jag blir bara en timme efter den största portionen av köttfärssås och spagetti – den egentligen enda pastarätt vi har ätit i vår familj! Vilket har tytt på att mitt blodsocker har gått ”bananas” och orsakat en hungerkänsla efteråt som inte är speciellt mysig att bära på. Något jag inte känt om jag äter en bra portion med väl balanserade grönsaker och proteiner och fett.
Naturlig
Det som Paleo driver är att man utgår från vad människan har levt i för förhållanden under de miljontals år som hon har utvecklats. Alltså återgå till det som för oss är det ”naturliga sättet att leva”. Och för det krävs naturlig mat.

Anpassa
Man kan välja hur hårt man vill gå in för Paleo, hur strikt man vill/behöver vara. Jag har valt att utesluta gluten och socker helt – alltså tar jag bort bröd, pasta, potatis, ris och alla godsaker som finns på hyllorna närmast kassan
J Istället så letar jag upp alternativa livsmedel och blir alldeles varm och glad över hur mycket gott man kan laga! Exempelvis så har jag inte kunnat äta pizza, jag får fruktansvärt ont i magen med sura uppstötningar efteråt. Och det har varit en liten sorg, då pizza kan vara så vansinnigt gott och behändigt i vissa lägen. Med Paleo kan jag det. Äta pizza. Jag väljer andra livsmedel och det fungerar hur bra som helst!

Jag har även valt att dra ner på mjölkprodukter. Använder endast grädde och creme fraiche i matlagning och då i begränsad mängd. Väljer hellre kokosmjölk.

Mums till Paleo!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar