söndag 12 maj 2013

Glykogen för att hålla hjärnan igång

Med Paleolivsstil där jag äter som jag gör nu och tränar mest lågintensivt, producerar kroppen dagligen ca 200 gram glykogen taget från fett och protein. Äter jag dessutom frukt och grönt, kan vi lägga på ca 100 g. 
Det ger mig  tillräckligt med glykogen för att hålla min hjärna igång, ta mig igenom dagens olika utmaningar och ett träningspass på 30-50 minuter.

Men om vi tränar länge varje dag (över en timme), behöver vi fylla på med kolhydrater.

Utmaningen för mig är är att hitta balansen mellan hur mycket extra kolhydrater jag behöver för att tanka mina muskler och samtidigt hålla insulin och fettlagringen på ett minimum.  

Direkt efter en lång träning (över en timme) är den kritiska perioden för att fylla på glykogendepåerna. det Idealet är att tanka på med snabba kolhydrater - gärna en fruktjuice. Frosh tror jag en juice heter som innehåller endast färska råvaror. Jag har ännu inte testat den, men Magnus har och säger att den är riktigt god. Jag har läst på innehållet och ser att allt är färskt. Utan tillsatser.

Därefter kan jag äta ex en frukt eller yoghurt med honung.  när timmen har gått är det mer lämpligt att få i mig riktig mat. I alla nivåer av energi undviker jag spannmålen. 

Vi ska iväg på träningsresa i sommar igen. Det blir spännande att se hur jag kan hitta den perfekta balansen mellan det rena paleo och kolhydratspåfyllning i form av snabba kolhydrater. För då pratar vi många timmar med härlig träning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar