måndag 17 juni 2013

Fajitas Paleostyle


Ella beställde fajitas idag. 

Fajitas fick det bli. 

Istället för att köpa fajitaskrydda, gör vi egen. Det som är mest karaktärstypiskt för fajitas är den rökiga paprikakryddan, den hade vi inte hemma. Jag hade tänkt att tillsätta lite chipotle istället, men glömde det och det blev perfekt gott ändå. Som vanligt är jag dålig på proportioner, jag tar så mycket som jag tycker känns bra just där och då J Men en höftning skulle kunna landa i detta. Det som ger mest karaktär till fajitas är rökt paprikapulver. Övriga kryddor jag använde är bl a chilipulver, spiskummin och oregano.

Fajitas

För 4 personer – för oss blev det middag och varsin lunchlåda
Fräs följande kryddor i rikligt med smör:
2 tsk chilipulver
2 tsk rökt paprikapulver
2 tsk torkad oregano
1 tsk spiskummin
2 klyftade lökar
2 pressade vitlöksklyftor

500 g kyckling – som tärnas och fräses tillsammans med kryddorna och löken

Rör om - när du nästan är klar i med paprika i stora bitar och salta och peppra efter smak.


Guacamole

En fajitas är ingen fajitas utan guacamole
Vi tar avokado som vi mosar och till det hackar vi ner lite tomater och pressar vitlöksklyftor, salt och peppar.
Ibland har vi gräddfil i.
Pressad lime vill man också ha i.


Egen Paleosalsa

Ner med följande ingredienser i mixern:
Ett knippe coriander
Lök – röd, gul, vi teller schalottenlök – vad du har hemma
Pressad limejuice
Jalapeno
Vitlöksklyfta
Svartpeppar
Äppelvinäger – du vill ha lite ytterligare syra än bara limen.
Kör allt i mixern. Voila du har fått din egen salsa.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar