måndag 17 juni 2013

Paleo och bjudningar

Fick frågan från en trogen läsare om hur jag tänker och gör när det gäller bjudningar och restaurangbesök.

Jag har än så länge inte tackat nej till någon bjudning eller utgång. Utan jag ser att jag kan med enkla medel få i mig mitt Paleo så som jag har tänkt. Det gör jag är att jag tacka nej till mjölmaten (om det serveras pasta eller ris) och ber om att få lite extra grönt istället.

Jag kollar även upp hur de har gjort såsen - är den mjölbaserad så hoppar jag den - är den gjord på annat sätt ber jag att få den vid sidan om - på så sätt kan jag välja själv hur mycket jag vill ta. Ofta har det blivit så att jag inte har tagit något av den.

Om det visar sig att jag vill göra avsteg så kommer jag göra det. Men eftersom jag mår dåligt av gluten så kommer jag givetvis välja med stor omsorg de avsteg jag vill göra.

Restauranger brukar komma ut med riktigt schyssta alternativ när jag berättar att jag är glutenintolerant, så där har jag inte stött på några problem.

Glöm inte bort att Paleo är enkelt. Jätteenkelt. Ät proteiner och grönsaker och du är i mål!

Det är inte värt att må dåligt för att inte såra den som bjuder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar