lördag 1 juni 2013

Periodisk fasta och jag

Jag vill införa periodisk fasta i mitt liv. 
Jag har skrivit om det tidigare. Då om 16:8. Dvs sluta äta vid 20:00 och äta frukost 12:00 dagen därpå. 

Sen finns 5:2. Dvs äta fem dagar i veckan och fasta två. Ej två dagar efter varandra. Utan fristående. Under fastedagarna får vi äta 500-600 kcal. Gärna frukost och lättlunch. Det är det jag vill göra. Tänker att det ska jag göra nu till veckan. Men "glömmer bort" det när veckan kommer. 

Det är mycket som händer just nu. Magnus ska iväg till annat land långt borta på jobb. Just nu sjuk, så,vi får se om han kommer iväg nu eller senare. Ella tar studenten. Linnea går ut nian. Och Gustav flyttar hemifrån. Allt inom loppet av mindre än en vecka. 

Kan tänkas att det är lite för mycket i huvudet just nu för att fokusera på PF. 
Kanske "min intrimning" ska ske efteråt. Typ i mitten på juni. Jag tror det. Det låter bra. :)

Jag såg programmet som BBC hade gjort om periodisk fasta och vilka hälsovinster man kan se. Utifrån det borde jag redan vara i full gång....men jag är inte mer än en lite stressad människa...
Vill du se programmet? 

Gå in på Svt Play och Vetenskapens värld och klicka på program nummer 11!


3 kommentarer:

  1. Du har mycket på G.
    Du gör nog klokt i att vänta med fastan i åtminstone en vecka.

    Jag tänker också börja med 5:2, tror det kommer passa mig alldeles perfekt.
    Jag som älskar att svulla på helgerna liksom. :)

    Kram på dig!

    SvaraRadera
  2. Hej,

    Du gör helt rätt. Det är viktigt att ge sig själv bra förutsättningar för att lyckas när man drar igång större förändringar. ...och då kan det vara en bra idé att vänta in rätt läge och känna att man har tid och energi över till det man vill fokusera på.

    Hls

    Mathias

    SvaraRadera