torsdag 20 juni 2013

Kaka i kopp nu med recept

Jag hittade en underbart inspirerande sida www.paleomg.com - en sida fylld med Paleorecept! Jag som inte är någon gottegris blev ändå väldigt fascinerad av denna kaka. Så igårkväll rörde jag ihop den på några minuter. Och ja den var god. Jättegod. Den räckte både till mig (jag var nöjd efter tre teskedar) och dottern och det blev några matskedar över :) Skall ätas omgående.

För kakan

Ja fram med en kopp - min var på drygt en dl - hade kunnat ta en större - det rann över i micron.

1 msk smör som jag smälte i micron
1 dryg msk kokos socker
1 msk äppelmos eller några microsmåbitar av äpple (jag tog ingetdera :) men kan i efterhand se tjusningen med äppelsmaken)
1 tsk äkta vanilj
(här provsmakade vi på den blandade blandningen  och jädrar vad god DEN var :))
Sedan fortsatte vi blanda runt blandningen med
1 ägg, vispat
2 msk mandelmjöl / måltid
1 matsked kokos mjöl
¼ tesked kanel
och en nypa salt

För toppningen:

2 msk smör
1 msk mandel mjöl
1 matsked kokos socker
¼ tesked kanel
Dessa ingredienser blandar du ihop med fingrarna och skapar liksom ett täcke som du sedan lägger på blandningen i koppen.

In i micron på tre minuter

Vispa sedan lite grädde eller kokosmjölk (som måste vara kylskåpskall) och blanda med lite lönnsirap (jag tog bara vanlig laktosfri grädde

MUMS!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar