söndag 2 juni 2013

Mina Paleo chokladmuffins

Idag var jag verkligen sugen. Så sugen att jag gick prata allvar med mig själv när jag handlade. Så väl hemma drog jag fram ingredienser för att göra kladdkaka.

Men det visade sig att jag inte hade alla ingredienserna - så det blev en variant (ursprunget är från Under vårt tak- http://undervarttak.blogspot.se/2013/03/kladdkaka-pasktarta-paleo-recept.html ). 
 
Och min variant blev ganska god. "Ganska" för att den blev lite torr. Jag tog kokosmjöl istället för mandelmjöl. Och läste för sent att just kokosmjölet behöver mer vätska än annat mjöl.

Så nästa gång ska jag addera mer fett.

Ingredienser:
2 ägg
2 dl mandelmjöl
1 dl riven kokos
2 msk kakao
1 tsk vaniljpulver
1 tsk bakpulver
1 stor nypa havssalt
12 stora, kletiga dadlar
1/2 dl kokossocker
0,5 dl smält smör eller kokosolja (nästa gång ska jag ta mer = 1 dl)

Sätt ugnen på 175 grader.

Blanda kokosmjöl, salt, kakao, bakpulver och vaniljpulver i en skål.

Mixa dadlar och kokos till en jämn massa i matberedaren. Blanda samman dadlarna med mjölblandningen och rör om.

Tillsätt äggen och rör om ordentligt. Smält smöret eller kokosoljan och häll ner i smeten, rör om.

Eftersom min smet blev fast, rullade kac först bollar och la i respektive form. Därefter plattade jag till dem.

Grädda i ugnen i cirka 10 minuter – inte mer!

Hade min smet varit smetig så ska muffisarna vara kletiga när du tar ut dem, med en liten stelnad hinna uppepå.

Ställ in muffisarna i kylskåp i minst en timme.

Jag inspirerades av Under vårt tak och drog ihop en mangokräm till och vispad grädde.

MUMS!



1 kommentar:

  1. Jag gjorde en hallonpaj i går LCHF-style. Med mandelmjöl, stevia och kesella. I ursprungsreceptet var det creme fraisch (hur nu det stavas!) men det hade jag inte hemma och det funkade fin fint med kesella istället. Toppade med färska hallon och bjöd kollegorna på. Ibland är man bra sugen och då är det ju bra att det går att fixat till något sött och gott men ändå helt ok.

    SvaraRadera